Plakatkonkurrence op til teaterfestival: Del dine grafiske idéer nationalt og internationalt

I april 2018 er Syddjurs Kommune vært for den turnerende børne- og ungefestival - Aprilfestival.

9. august 2017 med opdatering om vinder:

Aprilfestivalen er verdens største turnerende teaterfestival med forestillinger for børn og unge. Mere end 120 forskellige professionelle teatre optræder på festivalen. Festivalen afholdes hvert år i en ny dansk kommune, og i 2018 er det i Syddjurs Kommune.

Vi har derfor brug for en plakat, der skal udgøre grundstenen i Aprilfestival 2018s visuelle identitet. En plakat, der får en massiv landsdækkende eksponering, da motivet også vil blive brugt til festivalens øvrige tryksager og på mange digitale flader.

Hvis du ligger inde med en grafisk idé, har du nu mulighed for at deltage i konkurrencen om udformning af plakaten til næste års Aprilfestival – og måske vinde 8.000 kroner.

Plakaten skal afleveres senest 10. september
Festivalen rykker ind på alle skoler og i alle dagsinstitutioner og sørger for, at alle børn i kommunen oplever teater mindst én gang i løbet af ugen.

Den færdige plakat skal indleveres senest 10. september 2017.Det vindende forslag udvælges i september måned, og ultimo september præmieres en vinder med 8.000 kroner.

Alle, både professionelle og amatører, kan deltage. Måske er det netop dig, der skal give dit særlige bud på årets festivalplakat?

Find kriterierne for udformning og konkurrencen her: Kriterier for plakatkonkurrence

For nærmere information kontaktes:
Lise Grankvist Larsen
Kulturkonsulent, Syddjurs Kommune
ligl@syddjurs.dk
Tlf. 21691583

...Og vinderen blev...

Schannie Wridt, multimediedesigner fra Aarhus

Schannie Wridt blev vinder af den plakatkonkurrence, som Syddjurs Kommune har afholdt i forbindelse med sit kommende værtsskab for Aprilfestival - teater for små og store 2018.

Multimediedesigner Schannie Wridt, der til daglig studerer Visual Fashion Communication på VIA i Aarhus, modtager en præmie på 8.000 kr. for sin plakat, der kommer til at udgøre grundstenen i den visuelle markedsføring af den store teaterfestival for børn og unge i Syddjurs Kommune 15.-22. april 2018.

Der blev indleveret 98 bud på teaterfestivalens plakat, og bedømmelsesudvalget, som bestod af repræsentanter fra Syddjurs Kommunes Billedkunstråd, repræsentanter fra kulturafdelingen og medarbejdere fra arrangørerne fra Teatercentrum, var meget imponerede over de mange gode forslag.

Plakaten med Mols Bjerge sprang i øjnene
Efter en grundig gennemgang indstillede bedømmelsesudvalget to plakater til Udvalget for Plan, udvikling og kultur, som traf den endelige beslutning om vinderplakaten 27. september.

'Den valgte plakat sprang i øjnene! Den fortæller umiddelbart historien om Syddjurs Kommune som værtskommune for teaterfestivalen. Den rummer mange kreative anvendelsesmuligheder, som kan komme i spil i forbindelse med festivalen', lyder det fra Kirstine Bille, formand for Udvalget for Plan, udvikling og kultur.

Hun tilføjer med et glimt i øjet: 'Bl.a. er jeg da sikker på, at det er Nationalpark Mols Bjerge vi har i baggrunden'.

Nu går arbejdet med festivalens markedsføring for alvor i gang, og hele projektgruppen bag Aprilfestival 2018 ser frem til at videreudvikle på festivalens visuelle identitet. Plakatens design og grafiske elementer skal bruges på tværs af de mange medier og kommunikationskanaler, som Aprilfestivalen benytter sig af, samt på billetter, program og merchandise.

Man kan læse mere om festivalen på www.aprilfestival.dk og følge med i arbejdet med festivalen, som uden tvivl bliver den største enkeltstående kulturelle event i Syddjurs Kommunes historie på Facebooksiden 'Aprilfestival - teater for små og store'.