Vinder med kreativt barnesind

Schannie Wridt – kunstneren bag den festlige plakat til Aprilfestival

11. januar 2018:

Børn og unge i Syddjurs kan glæde sig til Aprilfestival 15.-22. april, verdens største teaterfestival for børn og unge med besøg af over 100 teatre, der spiller 150 forskellige forestillinger. Festivalen er arrangeret i samarbejde mellem Teatercentrum og Syddjurs Kommune.

Festivalens plakat, skabt af Schannie Wridt, viser fire venner på tur i Syddjurs, inspireret af, at Aprilfestival flytter sig hele tiden. Mols Bjerge og vandet langs kommunen er tænkt med. Svigerforældrene bor i Mørke, og familien har ofte været på tur i Mols Bjerge.

”Jeg har altid gerne villet lege med tingene. Det var mit barnlige sind, som kom til udfoldelse i plakaten,” siger Schannie - 25 år og i gang med uddannelsen Visual Fashion Communication på VIA University College i Aarhus.

Inspireret af pappets muligheder
Hele Schannies klasse havde fået til opgave at lave en plakat til konkurrencen. Plakaterne hænger nu udstillet på VIA i Ceresbyen.

Det var især genopdagelsen af pappet som materiale, der inspirerede og fascinerede Schannie: ”Jeg købte alle mulige typer pap i forskellige farver og teksturer. Gav mig selv lov til at lege med pappet og de lag, man kan skabe”.

Schannie udviklede fire figurer, som hun gav egenskaber og personlighed: Den lidt skæve dinosaur Kenny, prinsessen Lisa (opkaldt efter Schannies yndlingsdukke som barn), Den Bestøvlede Kat og Raketten.

Vil gerne have børnene til at lege med
”Universet med de fire på bustur blev udviklet med tanke på, hvad jeg selv ville synes var sjovt, hvis jeg var et barn. Jeg har et ret udviklet legeinstinkt,” ler Schannie. Hun har arbejdet med børn i SFO’er og som træner i gymnastikforeninger.

”Tanken er, at plakaten skal henvende sig til børnene på børnenes niveau uden at blive for barnlig, så børn kan lege med, fantasere sig ind i verdenen og tænke videre”.

Undervejs i arbejdet har Schannie tænkt over, at plakatens elementer skal kunne flyttes rundt og bruges hver for sig i andre sammenhænge, fx til postkort, annoncer, informationsskærme, bannere, animationsfilm m.v.

Anerkendelsen fra andre er vigtig
Schannie har overvejet at udvikle figurerne fx til brug i en børnebog, men foreløbig har hun travlt med sit studie og glæder sig over at have vundet prisen på 8.000 kroner for den bedste plakat til Aprilfestival.

”Anerkendelsen fra andre er vigtigst. Som studerende er man vant til at få anerkendelse fra sin lærer, de andre studerende og venner, som måske roser for at være søde. At mennesker udefra, som slet ikke kender mig, valgte netop mit arbejde, føles som et fantastisk skulderklap”.

Og så glæder kunstneren sig over, at plakaten bliver brugt i virkeligheden. Det er ikke bare en øvelsesopgave, som får lov at ligge, når produktet er færdigt.

”Til næste år hænger plakaten mange steder… Det skal jeg lige vænne mig til. Det er superfedt,” udbryder Schannie, der har fået lyst til mere, der retter sit fokus mod børn.

”Jeg har altid vidst, at jeg var interesseret i børnenes verden, men jeg har ikke tidligere tænkt det sammen med det visuelle grafiske udtryk, som vi arbejder med på VIA. Så nu søger jeg også praktiksteder ved virksomheder, der beskæftiger sig med børn og barnlige universer,” fortæller Schannie.

Nedenfor kan du se og hørre Schannie fortælle om tankerne bag plakaten og dens persongalleri.

Fakta om Aprilfestival:
Aprilfestivalen er verdens største turnerende teaterfestival med forestillinger for børn og unge.

Over 100 professionelle teatre optræder på festivalen med 150 forskellige forestillinger.

Festivalen afholdes hvert år i en ny dansk kommune, og i 2018 er det i Syddjurs Kommune.

Festivalen rykker ind på alle skoler og i alle dagsinstitutioner og har som målsætning, at alle børn i kommunen oplever teater mindst én gang i løbet af ugen 15.-22. april 2018.

Der uddeles i løbet af festivalen 25.000 gratis billetter.

Fakta om Schannie Wridt:
Schannie Wridt, der vandt Aprilfestivals plakatkonkurrence, har en uddannelse som multimediedesigner og bygger nu videre med uddannelsen Visual Fashion Communication på VIA University College i Aarhus.

Uddannelsen sigter jobmæssigt bredt og eleverne arbejder hele tiden i fire-otte ugers forløb.

Overskrifter på uddannelsens elementer kunne være typografi, plakater, digitale produktioner med vægt på det visuelle. Fra traditionel reklame, flyers m.v. til at nørde med typografi, skabe nye skrifttyper m.v.

Uddannelsen varer halvandet år. For at komme ind, skal man have bestået den to-årige uddannelse som multimediedesigner eller designteknolog.

Links:

https://www.facebook.com/aprilfestival.dk/

http://www.aprilfestival.dk/

Alle de tidligere Aprilfestivalplakater kan ses her:

http://www.teatercentrum.dk/vaertsbyer-og--kommuner-siden-1971.asp